Aktualności

„Wolność w Pokoju” to cykl spotkań nawiązujących do pierwszych częściowo wolnych wyborów w Polsce 4 czerwca 1989 r. oraz 30-lecia transformacji ustrojowej, zaplanowanych na maj i czerwiec 2019 r. w Pracowni Duży Pokój. Jako miejsce, którego misją jest tworzenie przestrzeni do debaty, spotkań, działań twórczych i działania w duchu wolności, chce podczas miesiąca świętującego trzydziestą rocznicę jej odzyskania przyjrzeć się kwestii wolności kiedyś (w czasach PRL-u) i dziś. Każde z zaproponowanych przez nas wydarzeń akcentuje i eksploruje różne aspekty tego niezbywalnego i przyrodzonego prawa, jakim jest wolność.

PROGRAM

// SPEKTAKLE

KOLOROWA, CZYLI BIAŁO-CZERWONA”

„W 45 minut do nacjonalizmu” [Gazeta Wyborcza]

24 maja g. 19.00,

4 czerwca, g. 19.00

występuje: Hubert Dyl
reżyseria: Bartłomiej Miernik

scenariusz: Piotr Przybyła

realizacja: Fundacja Banina

Hubert kandyduje w najbliższych wyborach na przewodniczącego szkoły. To uczeń. Chodzi od klasy do klasy i przedstawia swój program. Miły, elokwentny, dobre oceny, ogólnie bardzo fajny koleś. Częstuje kanapkami, uśmiecha się, prawi komplementy koleżankom. Organizuje spontaniczną zbiórkę pieniędzy dla Ukrainki. Do czasu.. Z miłego chłopaka płynnie i nieoczekiwanie wypełza ksenofob i szowinista. Hubert idzie dalej…

Na koniec lekcji jest głosowanie. Kto zagłosuje na Huberta? Spektakl porusza temat nacjonalizmu, manipulacji, patriotyzmu, ksenofobii, różnorodności,wykluczenia,przesądów i stereotypów. Opowiada o tym, jak łatwo ulegamy dezinformacji i wpływom, jak trudno jest dokonać świadomego, zgodnego z własnymi przekonaniami, wyboru, jak łatwo pięknymi słowami ktoś nas może do czegoś namówić, przyciągnąć, oczarować, a na końcu, w wyborach, zyskać nasz głos.

„Kolorowa, czyli biało-czerwona” miała ponad 300 wystawień w całej Polsce i jest uznaną formą pracy ze stereotypami.

Po spektaklu twórcy podejmą dyskusję, którą poprowadzi Róża Rzeplińska z serwisu MamPrawoWiedziec.pl

„OBCAPOKAZ PRZEDPREMIEROWY

28.05 godz. 19.00

Występuje: Solomija Mardarovych
Scenariusz: Katarzyna Mazur-Lejman
Dramaturgia: Katarzyna Mazur-Lejman, Bartłomiej Miernik
Reżyseria: Bartłomiej Miernik
Scenografia: Maria Pilarczyk

Przedstawienie pt. „Obca” jest literackim zapisem przeżyć, które stały się udziałem młodej Ukrainki, tytułowej Obcej, w związku z przyjazdem do Polski po protestach na Majdanie i wybuchu wojny w Donbasie. Jej emigracyjna historia staje się głosem pokolenia, którego życie odmieniła konieczność emigracji i zetknięcia się na obczyźnie z wrogimi, głęboko zakorzenionymi stereotypami, agresją słowną i przemocą fizyczną. Budowa przedstawienia oparta jest na opozycji „losu”, czyli tego, co w życiu człowieka jest od niego niezależne (czas lub miejsce urodzenia), i „wyboru”, którym może wpływać na przebieg życia własnego lub innych. Sztuka skupia się na mechaniźmie umacniającym niechęć i lęk przed obcością. Za pomocą spektaklu, szczególnego o tyle, że w rolę Obcej wcieli się Ukrainka Solomija Mardarovych, chcemy zaoferować spotkanie i poznanie obcego. Poznany, zatem „oswojony” obcy traci swoją złowrogą odrębność, budząca niepewność, niewiadoma zamienia się w konkret, bezimienne wyobrażenie w osobę, a pogłoski w konkretną historię.

Po spektaklu przewidziana jest dyskusja.

//WYKŁADY

SZTUKA POMOGŁA. DROGI ARTYSTÓW DO WOLNOŚCI – WYKŁADY JERZEGO BRUKWICKIEGO

NIEZALEŻNA SZTUKA POLSKA LAT 80. XX WIEKU

16 maja 2019, godz. 18:00

CZARNE WIZJE PODZIEMNYCH RYSOWNIKÓW

23.05.2019, godz. 18:00

STRATEGIA OBYWATELSKIEJ KAMPANII WYBORÓW 4 CZERWCA 1989

5.06.2019, godz. 18:00

Lata 80. XX wieku w Polsce to czas kontrastów, prób reform społecznych, politycznych i gospodarczych. To także krótki, szesnastomiesięczny okres wolności – narodziny „Solidarności”, ale i  wprowadzenie stanu wojennego, głęboki kryzys gospodarczy, problemy z rzeczywistością, brak perspektyw, pustki w sklepach, życie na kartki. 

W 30. rocznicę wyborów 4 czerwca 1989 chcemy przypomnieć o poszukiwaniu i urzeczywistnianiu przez środowiska artystyczne w latach 80. nowych przejawów niezależności i wolności, nowych form dialogu ze społeczeństwem.

Proponujemy trzy wykłady dokumentujące działania artystów w okresie gwałtownych zmian politycznych i społecznych. Spotkania te będą także okazją do dyskusji nad sensem i nieodzownością sztuki opozycyjnej, sztuki bez cenzury.

JERZY BRUKWICKI

krytyk sztuki, kurator wystaw, dziennikarz. Wieloletni szef warszawskiej Galerii Krytyków Pokaz. W latach 80. XX wieku współtwórca ruchu kultury niezależnej. Współpracownik podziemnych wydawnictw i prasy (NOW-a, Wydawnictwo Przedświt, PWA, Wybór). Autor wielu artykułów o plakacie, sztuce najnowszej oraz grafice „Solidarności” z lat 1980-1989. Do 2012 – szef warszawskiej Galerii Krytyków Pokaz. Autor ok. trzystu wystaw w kraju i za granicą, m.in. Czas smutku, czas nadziei, Polska Pieta, Świadectwo czasu, W drodze. O sensie wędrówki przez życie, Wobec zła, Dialogi. Kurator wystaw Magdaleny Abakanowicz, Sylwestra Ambroziaka, Tadeusza Boruty, Romualda Oramusa, Ryszarda Stryjeckiego, Józefa Szajny, Andrzeja Wajdy. Autor tekstów o sztuce i wydarzeniach artystycznych w WIK, Kaleidoscope, Kunstmarkt, Polish Culture, Rondo Europa, culture.pl.